Business Potential Discovery
  • start
  • home
  • o nas
  • about us
  • kontakt
  • contact

planowanie strategiczne.

Kluczowy proces w zmiennym i nieprzewidywalnym otoczeniu biznesowym 
Obraz
Firmy mogą budować odporność i zdolność adaptacji, umożliwiając   skuteczny   rozwój w obliczu niepewności.​       Planowanie strategiczne ma   na celu:
  • ​opracowanie planu działania, który pozwoli zrealizować długoterminowe cele biznesowe; 
  •  zmniejszenie ryzyka działalności gospodarczej oraz zbudowanie przewagi konkurencyjnej. 

Jednocześnie pozwala uczestnikom procesu uzyskanie realnego wpływu na przyszłość przedsiębiorstwa oraz zdobycie wiedzy i praktycznych umiejętności w obszarze kompetencji planowania.


​Najczęściej zadawane pytania

Obraz
W jakim celu są organizowane warsztaty strategiczne? 
Warsztaty strategiczne są organizowane w celu opracowania kierunków rozwoju przedsiębiorstwa jako odpowiedzi na aktualne wyzwania rynkowe. Zakres warsztatów strategicznych może obejmować działalność całego przedsiębiorstwa lub wybranych aspektów funkcjonowania. ​
Kto powinien uczestniczyć w warsztatach strategicznych? 
Rekomendujemy, aby w warsztatach strategicznych brali udział członkowie Zarządu oraz przedstawiciele wszystkich działów przedsiębiorstwa. Dzięki takiej reprezentacji uzyskujemy zarówno większą kreatywność w generowaniu pomysłów biznesowych jak i zdolność do podjęcia kluczowych decyzji. ​
Jak przebiegają warsztaty strategiczne? 
Warsztaty strategiczne zazwyczaj trwają 2-3 dni, przy czym mogą być realizowane z przerwami pomiędzy sesjami, podczas których uczestnicy pozyskują dodatkowe potrzebne informacje lub przeprowadzają głębsze analizy. Program warsztatów strategicznych obejmuje 4 główne części:
  1. Definiowanie celów długoterminowych
  2. Analiza sytuacji 
  3. Sesja kreatywna poświęcona wygenerowaniu innowacyjnych rozwiązań na bazie przeprowadzonej analizy
  4. Podjęcie decyzji, które z inicjatyw będą realizowane
  5. ​Uzgodnienie planu działań​ 
Jakich narzędzi używamy podczas warsztatów strategicznych? 
Dobór narzędzi i metod planowania strategicznego zależy od zdefiniowanego zakresu warsztatów oraz dostępności danych analitycznych. Mamy wiedzę, doświadczenie i biegłość w użyciu poniższych narzędzi:​

  • Analiza wyników finansowych 
  • Analiza faktów i doświadczeń 
  • Analiza portfelowa 
  • Analiza konkurencji 
  • Analiza obszarów „niekonsumpcji” 
  • 5 sił Portera  
  • Benchmarking 
  • Analiza SWOT  
  • Repozytorium pomysłów 
  • Analiza przyczynowo-skutkowa  
  • „Burza mózgów”  
  • Metoda TOWS  
  • Kanwa „błękitnego oceanu”  
  • Mapy myśli  
  • Macierz decyzyjna 
  • Marketing lateralny 
  • Marketing mix 
Jaka jest rola konsultanta- moderatora warsztatów strategicznych? ​
Konsultant rozpoczyna działania jeszcze przed rozpoczęciem warsztatów strategicznych poprzez analizę potrzeb głównych interesariuszy oraz zlecenie przygotowania odpowiednich danych do wstępnej analizy strategicznej. Podczas warsztatów strategicznych moderator czuwa nad tym, aby zajęcia przebiegały zgodnie z programem, ponieważ sekwencja sesji strategicznych ma zasadniczy wpływ na efektywność warsztatów strategicznych. Przykładowo, nie należy oceniać pomysłów biznesowych przed całkowitym zakończeniem sesji kreatywnej. Moderator warsztatów strategicznych posiada duże doświadczenie w prowadzeniu zajęć oraz dysponuje potężnym repozytorium narzędzi i metod, które wykorzystuje zależnie od przebiegu warsztatów. ​
Jakie są rezultaty warsztatów strategicznych? 
Podstawowym rezultatem warsztatów strategicznych jest strategiczny plan działań, który obejmuje harmonogram, przypisanie zasobów do poszczególnych aktywności oraz spodziewane efekty. Zależnie od ustaleń rezultatami mogą być także: zrewidowane treści Misji i Wizji, plan marketingowy obejmujący wybrane elementy "marketing mix", plan zarządzania ryzykiem, rekomendacje dot. planowania scenariuszowego, i inne. ​
Jaka powinna być perspektywa czasowa planowania strategicznego? 
Perspektywa czasowa zależy od rozległości obszaru planowania strategicznego oraz branży przedsiębiorstwa. Dla firm usługowych jest to zazwyczaj perspektywa 2-3 lat, dla firm produkcyjnych dłuższa, jeżeli w grę wchodzą poważne inwestycje w infrastrukturę.  
Coraz więcej firm preferuje bardziej zwinne podejście do planowania strategicznego. Rekomendujemy wówczas powołanie dedykowanego stałego zespołu strategicznego, który w kwartalnych interwałach ocenia skuteczność i adekwatność wdrażanych rozwiązań oraz podejmuje decyzje dot. kontynuacji działań. 
Obraz


​Rezultaty  planowania strategicznego
​

Obraz
Obraz


​Opis procesu

Obraz
Przygotowanie do warsztatu
1. Konsultacja moderatora z Zarządem                             
  •  Uzgodnienie perspektywy czasowej planowania 
  • Poznanie potrzeb i oczekiwań decydentów związanych z warsztatami 
  • Wstępna walidacja metodyki pracy nad planem strategicznym 
2.   Analiza dokumentów przez konsultanta                             
  • Wstępna propozycja celów biznesowych ze strony Zarządu 
  • Notatka - podsumowanie dotychczasowych działań strategicznych 
  •  Misja i Wizja 
  •  Udział w przychodach oraz rentowność poszczególnych linii biznesowch (rodzajów produktów i usług) 
  •  Wyniki badania satysfakcji klientów, jeśli dostępne (np. Net Promoter Score ) 
  •  Lista najważniejszych konkurentów
​ 3.  Wypełnienie kwestionariusza online przez wszystkich uczestników procesu
​          
(poprzedzone komunikatem Zarządu o procesie planowania strategicznego i jego harmonogramie)                              -
  • Pytania dot. celów biznesowych adekwatnych do pełnionej roli 
  •  Pytania dot. oceny konkurencyjności oferty 
  •  Pytania dot. kierunków rozwoju 
  •  Pytania dot. potencjału wzrostu sprzedaży poszczególnych usług 
  •  Pytania dot. wybranych zachowań klientów 
4.   Zaplanowanie procesu planowania strategicznego
Przykładowy ramowy program cyklu warsztatów strategicznych prowadzonych przez moderatora BPD
​1.   Wprowadzenie: proces planowania strategicznego 
(dyskusja kierowana definiująca proces) 
  • Definiowanie celów średnio- i długo-terminowych 
  • Analiza strategiczna 
  • Tworzenie koncepcji i pomysłów rozwojowych 
  • Podjęcie decyzji  
  • Planowanie działań strategicznych 
2.    Definiowanie misji i celów strategicznych 
  • Podstawowe zasady: atrybuty celu strategicznego, rola misji i wizji 
  • Wybór obszarów - strategie całościowe i cząstkowe 
  • Ograniczenia: budżetowe, technologiczne i inne 
  • Uzgodnienie celów długoterminowych 
3.    Analiza strategiczna - wybrane narzędzia 
  • Dane finansowe – wyniki, bilans, przepływy pieniężne, kluczowe wskaźniki efektywności (omówienie) 
  • Analiza faktów i doświadczeń (zebranie obserwacji z obszarów działania uczestników) 
  • Analiza portfelowa produktów i usług (dyskusja i wstępne wypełnienie macierzy) 
  • Analiza konkurencji (na  bazie koncepcji "błękitnego oceanu") 
  • Pięć sił Portera (analiza grupowa) 
  • Analiza otoczenia PEST (analiza grupowa) 
  • Analiza SWOT (podsumowanie analizy i wnioski) 
4.    Wybrane metody kreowania pomysłów strategicznych 
  • TOWS (grupowa "burza mózgów" w oparciu o wybrane pary elementów SWOT) 
  • Kanwa „błękitnego oceanu” (wstępny wybór kierunku strategicznego w wybranych kategoriach produktowych) 
5.   Podejmowanie decyzji strategicznych 
  • Metody porównawcze 
  • Metoda ścieżki najmniejszego oporu 
  • Macierz kryteriów wyboru  
  • Planowanie scenariuszowe 
  • Podsumowanie wyników warsztatów i uzgodnienie dalszych działań 
  • Komunikowanie strategii (omówienie dobrych praktyk) 
  • Powołanie zespołu do monitorowania realizacji projektów strategicznych
​Wsparcie konsultanta  podczas wdrażania strategii 
W uzgodnionym zakresie
Obraz
Obraz
Obraz
Proudly powered by Weebly
  • start
  • home
  • o nas
  • about us
  • kontakt
  • contact