planowanie strategiczne.Kluczowy proces w zmiennym i nieprzewidywalnym otoczeniu biznesowym
|
Firmy mogą budować odporność i zdolność adaptacji, umożliwiając skuteczny rozwój w obliczu niepewności. Planowanie strategiczne ma na celu:
Jednocześnie pozwala uczestnikom procesu uzyskanie realnego wpływu na przyszłość przedsiębiorstwa oraz zdobycie wiedzy i praktycznych umiejętności w obszarze kompetencji planowania. |
Najczęściej zadawane pytania
W jakim celu są organizowane warsztaty strategiczne?
Warsztaty strategiczne są organizowane w celu opracowania kierunków rozwoju przedsiębiorstwa jako odpowiedzi na aktualne wyzwania rynkowe. Zakres warsztatów strategicznych może obejmować działalność całego przedsiębiorstwa lub wybranych aspektów funkcjonowania.
Kto powinien uczestniczyć w warsztatach strategicznych?
Rekomendujemy, aby w warsztatach strategicznych brali udział członkowie Zarządu oraz przedstawiciele wszystkich działów przedsiębiorstwa. Dzięki takiej reprezentacji uzyskujemy zarówno większą kreatywność w generowaniu pomysłów biznesowych jak i zdolność do podjęcia kluczowych decyzji.
Jak przebiegają warsztaty strategiczne?
Warsztaty strategiczne zazwyczaj trwają 2-3 dni, przy czym mogą być realizowane z przerwami pomiędzy sesjami, podczas których uczestnicy pozyskują dodatkowe potrzebne informacje lub przeprowadzają głębsze analizy. Program warsztatów strategicznych obejmuje 4 główne części:
Jakich narzędzi używamy podczas warsztatów strategicznych?
Dobór narzędzi i metod planowania strategicznego zależy od zdefiniowanego zakresu warsztatów oraz dostępności danych analitycznych. Mamy wiedzę, doświadczenie i biegłość w użyciu poniższych narzędzi:
Jaka jest rola konsultanta- moderatora warsztatów strategicznych?
Konsultant rozpoczyna działania jeszcze przed rozpoczęciem warsztatów strategicznych poprzez analizę potrzeb głównych interesariuszy oraz zlecenie przygotowania odpowiednich danych do wstępnej analizy strategicznej. Podczas warsztatów strategicznych moderator czuwa nad tym, aby zajęcia przebiegały zgodnie z programem, ponieważ sekwencja sesji strategicznych ma zasadniczy wpływ na efektywność warsztatów strategicznych. Przykładowo, nie należy oceniać pomysłów biznesowych przed całkowitym zakończeniem sesji kreatywnej. Moderator warsztatów strategicznych posiada duże doświadczenie w prowadzeniu zajęć oraz dysponuje potężnym repozytorium narzędzi i metod, które wykorzystuje zależnie od przebiegu warsztatów.
Jakie są rezultaty warsztatów strategicznych?
Podstawowym rezultatem warsztatów strategicznych jest strategiczny plan działań, który obejmuje harmonogram, przypisanie zasobów do poszczególnych aktywności oraz spodziewane efekty. Zależnie od ustaleń rezultatami mogą być także: zrewidowane treści Misji i Wizji, plan marketingowy obejmujący wybrane elementy "marketing mix", plan zarządzania ryzykiem, rekomendacje dot. planowania scenariuszowego, i inne.
Jaka powinna być perspektywa czasowa planowania strategicznego?
Perspektywa czasowa zależy od rozległości obszaru planowania strategicznego oraz branży przedsiębiorstwa. Dla firm usługowych jest to zazwyczaj perspektywa 2-3 lat, dla firm produkcyjnych dłuższa, jeżeli w grę wchodzą poważne inwestycje w infrastrukturę.
Coraz więcej firm preferuje bardziej zwinne podejście do planowania strategicznego. Rekomendujemy wówczas powołanie dedykowanego stałego zespołu strategicznego, który w kwartalnych interwałach ocenia skuteczność i adekwatność wdrażanych rozwiązań oraz podejmuje decyzje dot. kontynuacji działań. |
Rezultaty planowania strategicznego
Opis procesu
Przygotowanie do warsztatu
1. Konsultacja moderatora z Zarządem
(poprzedzone komunikatem Zarządu o procesie planowania strategicznego i jego harmonogramie) -
Przykładowy ramowy program cyklu warsztatów strategicznych prowadzonych przez moderatora BPD
1. Wprowadzenie: proces planowania strategicznego
(dyskusja kierowana definiująca proces)
Wsparcie konsultanta podczas wdrażania strategii
W uzgodnionym zakresie
|