|
executive coaching. |
|
Praktyka biznesowa podpowiada, że nawet bardzo doświadczeni liderzy potrzebują spojrzeć z dystansu na to, jak wypełniają swoje role zawodowe i społeczne
|
|
executive coaching. |
|
Praktyka biznesowa podpowiada, że nawet bardzo doświadczeni liderzy potrzebują spojrzeć z dystansu na to, jak wypełniają swoje role zawodowe i społeczne
|
Wielokrotnie osoba na wyższym stanowisku nie ma możliwości przedyskutowania niektórych wyzwań z partnerami wewnątrz organizacji. Wówczas rola zewnętrznego coacha - konsultanta wydaje się być nieodzowna. W przeciwieństwie do współpracowników konsultant może zachować naturalny dystans, który w połączeniu z doświadczeniem pozwala postawić trafną diagnozę i wspomagać wygenerowanie możliwych rozwiązań. Pomaga również określić najważniejsze cele rozwojowe, inspiruje do zmian oraz wspiera ich wdrożenie. Indywidualny, osobisty kontakt zapewnia poufność poruszanych tematów i wpływa na skuteczność działania.
Zazwyczaj liderzy są świadomi własnych potrzeb rozwojowych. Potrzeby te mogą dotyczyć zarówno osobistych kompetencji i doskonalenia własnego stylu przywództwa, jak i wsparcia w rozwiązaniu problemu organizacyjnego lub strategicznego. |
|
Co to jest executive coaching?
Executive coaching koncentruje się na coachingowym wsparciu menedżerów wysokiego szczebla: członków zarządów, właścicieli przedsiębiorstw i dyrektorów.
W jakich sytuacjach executive coaching jest skuteczny?
Czym coaching różni się od szkolenia lub doradztwa?
Executive coaching koncentruje się na inspirowaniu i prowokowaniu do poszukiwania najlepszych rozwiązań poprzez zadawanie odpowiednich pytań. W tej metodzie pracy zakładamy, że menedżer posiada potencjał, który pozwala wypracować decyzję, a rolą c oacha jest wyzwolenie tego potencjału i motywowanie do samodzielnego podjęcia decyzji.
Szkolenie jest interaktywną formą przekazywania wiedzy i rozwoju kompetencji poprzez wskazywanie pożądanych rozwiązań i motywowaniu do ich stosowania. Mentoring zakłada, że mentor dysponuje wiedzą i doświadczeniem w danej dziedzinie i służy swoją radą i rekomendacjami decyzji. Na czym polega przewaga zewnętrznej usługi executive coaching nad konsultacjami wewnątrz organizacji?
Zawsze warto rozważyć możliwość wewnętrznej konsultacji z osobami współzarządzającymi lub działami wspierającymi, na przykład działem HR, zarządem, radą nadzorczą. Natomiast największą zaletą executive coacha jest jego zdolność do spojrzenia na sytuację z dystansu, bez obciążenia rutyną, która niewątpliwie jest wartościowym elementem kultury organizacyjnej, ale bywa też sporym ograniczeniem.
Ile trwa sesja coachingowa?
Najlepsze rezultaty przynoszą sesje 90-120 minut, które pozwalają wyczerpująco omówić zaplanowane zagadnienie i wypracować plan działania.
Ile sesji coachingowych i jak często powinny się odbywać?
Z naszego doświadczenia wynika, że przy bardziej rozbudowanych wyzwaniach organizujemy od 6 do 12 sesji. Sesje executive coaching odbywają się co 2-3 tygodnie. Oczywiście, w sprawach jednostkowych, interwencyjnych możliwe jest przeprowadzenie 1-2 sesji.
Kto przeprowadza sesje executive coaching?
W BPD sesje executive coaching prowadzą konsultanci z co najmniej 15-letnim doświadczeniem menedżerskim w przedsiębiorstwach polskich i międzynarodowych.
Jakie są najważniejsze cechy coacha BPD?
Poufność kwestii poruszanych podczas sesji executive coaching, lojalność wobec klienta, dostępność w razie pilnej potrzeby konsultacji, szczerość (np. przy udzielaniu informacji zwrotnej lub odmowa wsparcia, gdy temat wykracza poza kompetencje coacha)
|
Pierwsza sesja (ok. 1,5 godz.)
... służy wzajemnemu zapoznaniu się oraz wspólnym uzgodnieniu/potwierdzeniu celów coachingu. W szczególności konsultant pozna specyfikę pracy lidera, cele organizacyjne oraz charakterystykę podległego zespołu/organizacji.
Opcjonalnie coach może wystąpić w roli shadow, towarzysząc liderowi podczas całego dnia pracy, obserwując pracę i jego interakcje z pracownikami. Istotny jest zatem wybór reprezentatywnego dnia pracy. Kolejne sesje coachingowe, o czasie trwania ok. 2 godz. każda
... będą miały każdorazowo określone tematy przewodnie. Konsultant kieruje dyskusją w sposób zapewniający najlepszą skuteczność w osiąganiu celów spotkania. W pierwszej kolejności inspiruje lidera do konstruktywnego spojrzenia na obecną praktykę działania oraz do poszukiwania rozwiązań w oparciu o jego potencjał twórczy i doświadczenia zawodowe. Podstawowym narzędziem jest zadawanie pytań (wymiar coachingowy). W drugiej kolejności udziela informacji zwrotnej o mocnych stronach i zagrożeniach w obecnej sytuacji (wymiar trenerski). W trzeciej kolejności wskazuje metody pracy, które sprawdziły się w podobnych okolicznościach biznesowych i są elementami dorobku w zakresie zarządzania (wymiar mentorski).
Dyskusja jest prowadzona zawsze w oparciu o rzeczywiste sytuacje i wyzwania biznesowe, co ułatwia wdrażanie nowych narzędzi i umiejętności w pracy. Po każdej sesji coach przygotowuje dla uczestnika pisemne sprawozdanie. Spotkania odbywają się z częstotliwością ok. 2 tygodni. Działania pomiędzy sesjami coachingowymi
Zazwyczaj definiujemy zadania „domowe” do wykonania w czasie pomiędzy spotkaniami. Zadania mogą polegać na zastosowaniu określonej metody pracy, odpowiedzi na pytania lub przeczytaniu rekomendowanej literatury. W czasie pomiędzy sesjami coach jest dostępny pod telefonem komórkowym i e-mail.
Po zakończeniu cyklu sesji coachingowych
Po zakończeniu cyklu bezpośrednich sesji coachingowych może zostać zorganizowany cykl półgodzinnych telekonferencji lidera z coachem, których celem będzie monitorowanie realizacji uzgodnionego planu działań i zmian zachowań, oczekiwanych w wyniku procesu coachingowego.
POUFNOŚĆ
Szczegóły związane z przebiegiem i treścią sesji coachingowej podlegają zasadzie poufności pomiędzy coachem a coachowanym. Tylko osoba korzystająca z coachingu może z własnej inicjatywy udzielić informacji o celach i przebiegu sesji.
|