Klasyczne zespoły robocze charakteryzują się tym, że pracują razem w jednej lokalizacji, co daje oczywiste korzyści komunikacyjne. W przypadku zespołów wirtualnych jego członkowie pracują w różnych miejscach (zespół „rozproszony”) i/lub w różnych godzinach. Rozproszona struktura zespołów pozwala wykonywać usługi w miejscach dogodnych dla Klientów, co daje skalowalność biznesu i wiele innych korzyści. Dla Kierowników zarządzanie takim wirtualnym zespołem stanowi jednak duże wyzwanie, ponieważ nie mają bezpośrednich możliwości obserwacji pracy podwładnych oraz doświadczają barier komunikacyjnych. Szkolenie ułatwia sprostanie tym wyzwaniom, dając konkretne narzędzia, które sprawiają, że „wirtualny” zespół funkcjonuje podobnie jak „realny”.
UCZESTNICY NABĘDĄ UMIEJĘTNOŚCI:
PROGRAM SZKOLENIA:
Szkolenie jest realizowane w formule zamkniętej i zostanie dopasowane do potrzeb, celów i oczekiwań Zleceniodawcy i uczestników. Przedstawiony poniżej program ma charakter poglądowy. Szkolenie zostanie poprzedzone kwestionariuszem online dla wszystkich uczestników. Po zakończeniu szkolenia zbierzemy opinie uczestników poprzez ankietę ewaluacyjną.
DZIEŃ I
Wprowadzenie:
DZIEŃ II
Efektywna komunikacja wewnętrzna wirtualnego zespołu – narzędzia
Podsumowanie, omówienie najważniejszych kwestii. Stworzenie przez uczestników osobistej listy poszkoleniowej.
Zajęcia będą miały charakter interaktywnych warsztatów. Uczestnicy zostaną zaangażowani w rozwiązywanie studiów przypadków, symulacje rozmów z pracownikami oraz dyskusje osadzone w realiach ich pracy.
TRENERZY: Wojciech Zezula, Jerzy Kołodziej, Marek Jurkiewicz
OPIS METODY PRZYGOTOWANIA I PROWADZENIA SZKOLENIA
UCZESTNICY NABĘDĄ UMIEJĘTNOŚCI:
- Przewodzenia wirtualnymi zespołami poprzez budowanie zaufania i partnerstwa.
- Zniwelowania bariery w pracy rozproszonej.
- Podnoszenia efektywności pracy zespołów wirtualnych.
- Doboru adekwatnych metod i narzędzizarządzania oraz komunikacji w zespołach rozproszonych.
- Zwiększenie satysfakcji z wykonywanej pracy, mimo izolacji od współpracowników.
PROGRAM SZKOLENIA:
Szkolenie jest realizowane w formule zamkniętej i zostanie dopasowane do potrzeb, celów i oczekiwań Zleceniodawcy i uczestników. Przedstawiony poniżej program ma charakter poglądowy. Szkolenie zostanie poprzedzone kwestionariuszem online dla wszystkich uczestników. Po zakończeniu szkolenia zbierzemy opinie uczestników poprzez ankietę ewaluacyjną.
DZIEŃ I
Wprowadzenie:
- Cele do realizacji
- Zakres merytoryczny
- Organizacja warsztatu
- Oczekiwania uczestników warsztatu
- Zespół versus grupa pracowników - Co decyduje o tym, że mówimy o zespole?
- Wirtualny zespół versus wirtualna grupa raportująca do jednego szefa
- Przykłady wirtualnych zespołów
- Wstępna definicja wirtualnego zespołu, którego jestem członkiem i liderem
- Identyfikacja kryteriów decydujących wyborze metod pracy dla wirtualnych zespołów
- Rodzaje zespołów wirtualnych
- Rodzaje barier przy współpracy: fizyczne (ograniczony kontakt osobisty), kulturowe (dotychczasowa rutyna pracy), psychologiczne, inne?
- Korzyści i czynniki ryzyka w pracy opartej na strukturze wirtualnej
- Definiowanie celów biznesowych
- Zarządzanie poprzez cele versus zarządzanie poprzez zadania
- „Mapa” zespołu i dobór stylu kierowania
- Delegowanie i rozliczanie pracy
- Budowanie atmosfery i kultury pracy zespołu
- Motywowanie i utrzymanie lojalności pracowników
- Działania na rzecz jakości pracy – rozwój kompetencji pracowników
- Dobre praktyki dla budowania zaufania
- Jak zmniejszenie izolacji buduje zaufanie?
- Świętowanie sukcesu mimo odległości
- Proces zdalnej komunikacji
- Słuchanie - klucz do sukcesu
- Zadawanie pytań
- Przekazywanie opinii (informacji zwrotnej)
- Przyjmowanie opinii (informacji zwrotnej)
- Metoda Stop-Start-Kontynuuj
DZIEŃ II
Efektywna komunikacja wewnętrzna wirtualnego zespołu – narzędzia
- Dobre praktyki rozmów telefonicznych
- Standardy użycia e-mail w wirtualnym zespole
- Narzędzia pracy grupowej
- Wykorzystanie technologii informatycznych do budowania relacji personalnych
- Efektywne i nieefektywne zebrania
- Wirtualne zebranie – agenda, zasady i role uczestników
- Jak omawiać wyniki biznesowe?
- Dobre praktyki prowadzenia wirtualnych spotkań
- Elementy integrujące zespół
- Niezbędne umiejętności dla prowadzenia wirtualnego zespołu
- Model 7 kluczowych ról do wypełnienia oraz samoocena powiązanych z nimi kompetencji
- Motywowanie członków wirtualnych zespołów - podsumowanie
Podsumowanie, omówienie najważniejszych kwestii. Stworzenie przez uczestników osobistej listy poszkoleniowej.
Zajęcia będą miały charakter interaktywnych warsztatów. Uczestnicy zostaną zaangażowani w rozwiązywanie studiów przypadków, symulacje rozmów z pracownikami oraz dyskusje osadzone w realiach ich pracy.
TRENERZY: Wojciech Zezula, Jerzy Kołodziej, Marek Jurkiewicz
OPIS METODY PRZYGOTOWANIA I PROWADZENIA SZKOLENIA