team diagnosis.Recognize the potential of your team
|
Teamwork diagnosis in BPD practice
|
Dla jakich zespołów warto wykonać diagnozę pracy zespołowej?
Diagnoza pracy zespołowej może być korzystna dla każdego zespołu, niezależnie od jego wielkości i funkcji.
Może być szczególnie przydatna dla zespołów, które doświadczają problemów, takich jak niskie morale, słaba komunikacja lub brak produktywności. Jest również pomocna w przypadku nowo utworzonych zespołów lub zespołów, które przechodzą zmiany organizacyjne. Jak budować zaufanie w zespole?
Zaufanie ma zasadnicze znaczenie dla efektywnej współpracy i osiągania pożądanych wyników. Można je budować w zespole poprzez dawanie przykładu, okazywanie zaufania innym i szanowanie różnych opinii. Wymaga to również włączenia wszystkich członków zespołu w wydarzenia, działania i rozmowy, które sprzyjają nawiązywaniu kontaktów i współpracy. Ważnym elementem jest wprowadzenie kultury w organizacji, w której pracownicy nie boją uczyć się na porażkach, zamiast się usprawiedliwiać i szukać winnych.
Jak różnice kulturowe wpływają na pracę zespołową
Różnice kulturowe mogą wpływać na pracę zespołową w kilku kluczowych obszarach. Obejmują one style komunikacji, hierarchię oraz ryzyko przy podejmowaniu decyzji.
W niektórych kulturach bezpośrednie wyrażanie opinii jest uważane za niegrzeczne, podczas gdy w innych jest to zalecane. Może to powodować błędną komunikację, niechęć i zamieszanie. Równość w miejscu pracy jest normą w niektórych kulturach, podczas gdy w innych struktura jest bardziej hierarchiczna. W niektórych kulturach podjęcie decyzji wymaga większej ilości danych i informacji niż w innych. Warto określić strategie przezwyciężania tych wyzwań. Można to robić samodzielnie, lub skorzystać z pomocy konsultantów. Jak pracować w zespołach rozproszonych?
Może być wyzwaniem, ale jest też szansą na zwiększenie efektywności. Budowanie wirtualnego zespołu to przede wszyskim tworzenie więzi międzyludzkich. Takie więzi nie tylko budują harmonię zespołu, ale również pomagają usprawnić komunikację i zwiększyć produktywność. Wiąże się to również z właściwym doborem i wykorzystaniem narzędzi IT. W jaki sposób świadomość cech osobowościowych pomaga w pracy zespołowej?
Indywidualne cechy osobowościowe mają decydujący wpływ na nasze reakcje oraz interpretowanie informacji z otoczenia, co ma wpływ na komunikację i sposób podejmowania decyzji. Możemy to sprawdzić korzystając z testów psychometrycznych.
Analizy osobowości opisują typ osobowości i preferencje współpracownika w oparciu o model teoretyczny opracowany przez C.G. Yunga. Bardzo popularną i sprawdzoną w praktyce w środowisku biznesowym jest metoda „Insights Discovery”. Korzystając z profili psychometrycznych do oceny mocnych i słabych stron członków zespołu, menedżerowie mogą tworzyć zrównoważone i zróżnicowane zespoły, przydzielać role i obowiązki, zapewniać informacje zwrotne i coaching oraz wspierać zaufanie, szacunek i zrozumienie wśród członków zespołu. Lider czy menedżer?
Podstawowa różnica między liderem a menedżerem polega na ich podejściu do osiągania celów organizacyjnych. Liderzy tworzą wizję i inspirują innych do jej osiągnięcia, podczas gdy menedżerowie tworzą cele i wdrażają procesy, aby je osiągnąć. Liderzy są agentami zmian, którzy napędzają innowacje i zmiany, podczas gdy menedżerowie utrzymują status quo, bo to pozwala na lepszą kontrolę.
W dużym uproszczeniu, liderzy koncentrują się na ludziach i innowacjach, podczas gdy menedżerowie koncentrują się na systemach i strukturze. |