W większości współczesnych organizacji zespoły stają się coraz bardziej różnorodne: składają się nie tylko z osób różnej płci, w różnym wieku, z różnym doświadczeniem, a dołączają do nich często osoby pochodzące z innych krajów i kręgów kulturowych.
Czy taka różnorodność to atut? Czy też niesie ze sobą jakieś zagrożenia?
Odpowiedź na obydwa pytania jest twierdząca: z jednej strony różnorodność może być źródłem przewagi konkurencyjnej, ale może także powodować problemy na przykład w komunikacji czy stanowić źródło konfliktów.
Aby uniknąć negatywnych konsekwencji zróżnicowania, konieczne jest zdefiniowanie wspólnych wartości, co wyeliminuje zagrożenie wystąpieniem konfliktów i spowoduje poprawę komunikacji w zespole. Następnie będzie można wykorzystać potencjał różnorodnego zespołu.
Szkolenie pozwoli zdefiniować wartości indywidualne pracowników i wartości zespołowe. Szczególną uwagę chcemy zwrócić na wartość różnorodności i jej znaczenie dla efektywności zespołu. Pokażemy, jakie kryteria można przyjąć do zbadania różnorodności i jak wykorzystać potencjał różnorodności w budowaniu kultury organizacji, przewagi konkurencyjnej i motywacji pracowników.
Wskażemy jakie konkretne korzyści i mierzalne wyniki – na poziomie ekonomicznym i poza-ekonomicznym przynosi wykorzystanie różnorodnego zespołu.
Otrzymają Państwo wiedzę i narzędzia potrzebne do zaplanowania i wdrożenia strategii zarządzania różnorodnością w Waszej organizacji.
UCZESTNICY NABĘDĄ UMIEJĘTNOŚCI:
PROGRAM SZKOLENIA:
Szkolenie jest realizowane w formule zamkniętej i zostanie dopasowane do potrzeb, celów i oczekiwań Zleceniodawcy i uczestników. Przedstawiony poniżej program ma charakter poglądowy. Szkolenie zostanie poprzedzone kwestionariuszem online dla wszystkich uczestników. Uczestnicy otrzymają indywidualne profile Insights Discovery. Po zakończeniu szkolenia zbierzemy opinie uczestników poprzez ankietę ewaluacyjną.
DZIEŃ I
Wprowadzenie:
Rola wartości w budowaniu zespołu
Insights Discovery™
Różnorodność w zespole – jak sobie z nią radzić?
Podsumowanie dnia
DZIEŃ II
Kluczowe aspekty kultury organizacyjnej
Przywództwo w różnorodnym zespole
Efektywna komunikacja
Budowanie przewagi konkurencyjnej – wymiar ekonomiczny
Podsumowanie warsztatu
Zajęcia będą miały charakter interaktywnych warsztatów. Uczestnicy zostaną zaangażowani w rozwiązywanie studiów przypadków, symulacje rozmów z pracownikami oraz dyskusje osadzone w realiach ich pracy.
TRENERZY: Marek Jurkiewicz, Jerzy Kołodziej, Wojciech Zezula
OPIS METODY PRZYGOTOWANIA I PROWADZENIA SZKOLENIA
Czy taka różnorodność to atut? Czy też niesie ze sobą jakieś zagrożenia?
Odpowiedź na obydwa pytania jest twierdząca: z jednej strony różnorodność może być źródłem przewagi konkurencyjnej, ale może także powodować problemy na przykład w komunikacji czy stanowić źródło konfliktów.
Aby uniknąć negatywnych konsekwencji zróżnicowania, konieczne jest zdefiniowanie wspólnych wartości, co wyeliminuje zagrożenie wystąpieniem konfliktów i spowoduje poprawę komunikacji w zespole. Następnie będzie można wykorzystać potencjał różnorodnego zespołu.
Szkolenie pozwoli zdefiniować wartości indywidualne pracowników i wartości zespołowe. Szczególną uwagę chcemy zwrócić na wartość różnorodności i jej znaczenie dla efektywności zespołu. Pokażemy, jakie kryteria można przyjąć do zbadania różnorodności i jak wykorzystać potencjał różnorodności w budowaniu kultury organizacji, przewagi konkurencyjnej i motywacji pracowników.
Wskażemy jakie konkretne korzyści i mierzalne wyniki – na poziomie ekonomicznym i poza-ekonomicznym przynosi wykorzystanie różnorodnego zespołu.
Otrzymają Państwo wiedzę i narzędzia potrzebne do zaplanowania i wdrożenia strategii zarządzania różnorodnością w Waszej organizacji.
UCZESTNICY NABĘDĄ UMIEJĘTNOŚCI:
- Definiowania wartości organizacji/zespołu
- Wykorzystania w praktyce różnych aspektów różnorodności w budowaniu zespołu
- Świadomego budowania kultury organizacyjnej
- Komunikacji z różnymi osobowościami
- Kierowania zróżnicowanymi zespołami
PROGRAM SZKOLENIA:
Szkolenie jest realizowane w formule zamkniętej i zostanie dopasowane do potrzeb, celów i oczekiwań Zleceniodawcy i uczestników. Przedstawiony poniżej program ma charakter poglądowy. Szkolenie zostanie poprzedzone kwestionariuszem online dla wszystkich uczestników. Uczestnicy otrzymają indywidualne profile Insights Discovery. Po zakończeniu szkolenia zbierzemy opinie uczestników poprzez ankietę ewaluacyjną.
DZIEŃ I
Wprowadzenie:
- Cele do realizacji
- Zakres merytoryczny
- Organizacja warsztatu
- Oczekiwania uczestników warsztatu
Rola wartości w budowaniu zespołu
- Zespół versus grupa pracowników - Co decyduje o tym, że mówimy o zespole?
- Tworzenie systemu wartości lub definiowanie i rewizja istniejących
- Wizualizacja i identyfikacja wartości (The coaching game)
Insights Discovery™
- Osobista percepcja i preferencje
- Różnorodność osobowości w oparciu o indywidualne raporty Insights Discovery
- Ćwiczenia praktyczne
Różnorodność w zespole – jak sobie z nią radzić?
- Niepełnosprawność
- Pokolenia
- Multikulturowość
- Płeć
- Doświadczenie
Podsumowanie dnia
DZIEŃ II
Kluczowe aspekty kultury organizacyjnej
- Od czego zacząć?
- Definicja kultury organizacyjnej
- Wzajemna różnorodna inspiracja
Przywództwo w różnorodnym zespole
- Niezbędne umiejętności dla prowadzenia zespołu
- Rola i odpowiedzialność lidera
- Wykorzystanie potencjału poszczególnych członków zespołu (praktyczne odniesienie do działań operacyjnych)
- Model 7 kluczowych ról do wypełnienia oraz samoocena powiązanych z nimi kompetencji (na podstawie: Distance Manager Effectiveness Assessment wg. K. Fisher, M. Fisher):
- Motywowanie członków różnorodnych zespołów
Efektywna komunikacja
- Studium przypadku
- Komunikacja face to face
- Telefon jako podstawowe narzędzie komunikacji
- Telekonferencje internetowe
Budowanie przewagi konkurencyjnej – wymiar ekonomiczny
- Kluczowe aspekty współpracy z klientami
- Klient wewnętrzny i zewnętrzny
- Pomiar efektywności procesów
- Kluczowe wskaźniki ekonomiczne
Podsumowanie warsztatu
- Sesja pytań i odpowiedzi
- Oczekiwania versus rezultaty szkolenia oraz plany działań uczestników
Zajęcia będą miały charakter interaktywnych warsztatów. Uczestnicy zostaną zaangażowani w rozwiązywanie studiów przypadków, symulacje rozmów z pracownikami oraz dyskusje osadzone w realiach ich pracy.
TRENERZY: Marek Jurkiewicz, Jerzy Kołodziej, Wojciech Zezula
OPIS METODY PRZYGOTOWANIA I PROWADZENIA SZKOLENIA