Przywództwo urzeczywistnia się w działaniu. Każdy z nas z pewnością był świadkiem sytuacji, gdy ktoś z najbliższego otoczenia wziął na siebie odpowiedzialność (i ryzyko) podjęcia ambitnego wyzwania. Wyzwanie może wynikać z potrzeby rozwiązania problemu lub uznania konieczności wdrożenia zmiany.
Obserwujemy również, że takie działania przywódcze podejmują nie tylko formalni liderzy. Każdy z nas może i powinien wykazywać się inicjatywą w szeroko rozumianym własnym obszarze działania. A zatem, każdy może być w pewnych sytuacjach przywódcą, nawet jeśli nie jest szefem zespołu.
Obecnie krytycznym czynnikiem sukcesu w biznesie jest innowacyjność. A wdrażanie nowych rozwiązań marketingowych czy technologicznych wymaga odwagi i silnego przywództwa.
UCZESTNICY NABĘDĄ UMIEJĘTNOŚCI:
- Dostrzegania szans i zagrożeń w pracy zespołu oraz szerzej w organizacji
- Podejmowania inicjatyw sprzyjających poprawie wydajności, jakości i atmosfery pracy
- Angażowania pracowników w proces usprawniania pracy
- Wywierania pozytywnego wpływu
- Integracji zespołu wokół wspólnych celów
PROGRAM SZKOLENIA:
Szkolenie jest realizowane w formule zamkniętej i zostanie dopasowane do potrzeb, celów i oczekiwań Zleceniodawcy i uczestników. Przedstawiony poniżej program ma charakter poglądowy. Szkolenie zostanie poprzedzone kwestionariuszem online dla wszystkich uczestników. Po zakończeniu szkolenia zbierzemy opinie uczestników poprzez ankietę ewaluacyjną.
DZIEŃ I
Wprowadzenie
- Rola lidera w organizacji – dyskusja
- Sprawy organizacyjne
- Szukanie wzorców przywództwa - ćwiczenie w małych zespołach koncentrujące się na opisie zachowań znanych osób, uważanych przez zespół za przywódców
- kompetencje przywódcze vs akty przywództwa - dyskusja nad tezą: przywódca nie jest osobą szczególnego typu (wybitną jednostką), lecz przywództwo jest szczególnym sposobem działania w obliczu pojawiających się wyzwań
- obszary przywództwa: osobisty, społeczny, strategiczny (definicje)
- Moje mocne strony – deklaracje osobiste oraz sesja wzajemnych informacji zwrotnych w grupie
- Wiara w siebie – dyskusja
- Wartości i postawy w praktyce – ćwiczenie „expose’ lidera”
- Krok 1: Dostrzeganie (czy dostrzegam unikalne szanse lub zagrożenia realizacji celów, konflikty w zespole, pogwałcenie wartości, wyzwania związane z wydajnością lub jakością?)
- Krok 2: Decydowanie (czy i co zamierzam zrobić w wyniku obserwacji w kroku 1?)
- Krok 3: Działanie (jaki jest mój plan działania i komunikacji?)
- Studium przypadku
- Obserwacje pracy i relacji w moim zespole - ćwiczenia na własnych przykładach uczestników
- Analiza kluczowych zmian w Firmie: korzyści i obawy – dyskusja
- Wyznaczanie poziomu ryzyka potencjalnych aktów przywództwa (analiza prawdopodobieństwa i uciążliwości)
- Podejmowanie decyzji - kiedy wziąć sprawy w swoje ręce i działać, kto może pomóc, kiedy delegować, a kiedy „odpuścić”?
- Odpowiedzialność wobec współpracowników
DZIEŃ II
Analiza sukcesów i porażek z przeszłości
- Ćwiczenia na własnych przykładach uczestników: przykłady doświadczeń, które są nauką
- Wyciąganie konstruktywnych wniosków dotyczących wydarzeń i komunikacji z pracownikami
- Formułowanie komunikatu adekwatnego do planowanego Aktu Przywództwa
- Wybór metody komunikacji (bezpośrednia podczas spotkania?, pisemna?)
- Dbanie o wiarygodność komunikatu
- Dobre praktyki dla budowania zaufania
- Studia przypadków (formułowanie komunikatów do pracowników)
- Słuchanie i zadawanie pytań
- Kreatywne zebrania – „burze mózgów”
- Ocena inicjatyw i informacje zwrotne
- Symulacje rozmów ze współpracownikami
- Style perswazji – dobór do sytuacji
- Etyczne i nieetyczne wywieranie wpływu
- Etapy transformacji postaw pracowników – faza końca i rezygnacji, strefa neutralna, nowy początek
- Planowanie wdrożenia – studium przypadku
- Odniesienie się do oczekiwań z pierwszej części szkolenia
- Plany działania uczestników
Podsumowanie, omówienie najważniejszych kwestii. Stworzenie przez uczestników osobistej listy poszkoleniowej.
Zajęcia będą miały charakter interaktywnych warsztatów. Uczestnicy zostaną zaangażowani w rozwiązywanie studiów przypadków, symulacje rozmów z pracownikami oraz dyskusje osadzone w realiach ich pracy.
TRENERZY: Romuald Kępa, Wojciech Zezula
OPIS METODY PRZYGOTOWANIA I PROWADZENIA SZKOLENIA