Przed szkoleniem roześlemy uczestnikom link do krótkiej ankiety z pytaniami dotyczącymi sytuacji, w których powinni wykazać się umiejętnościami objętymi programem szkolenia. Pozwoli nam to dobrać odpowiedni zestaw ćwiczeń ilustrujących prezentowane metody pracy.
Można także uzgodnić taki sposób poprowadzenia zajęć, aby zdefiniować wspólny projekt odzwierciedlający rzeczywistą ogólną potrzebę w organizacji Zleceniodawcy. Wówczas rezultaty szkolenia byłyby wkładem w konkretne przedsięwzięcie biznesowe.
Poniżej prezentujemy wstępny program zajęć. Z bogatego zestawu dostępnych metod wybraliśmy te, które są najczęściej stosowane w biznesie, a jednocześnie praktycznie stosowane przez nas - zarówno wewnętrznie jak i w ramach współpracy z naszymi Klientami. Informację o innych metodach przekażemy uczestnikom w formie zalecanego zestawu literatury fachowej.
Albert Einstein powiedział "Zdefiniowanie problemu jest często ważniejsze od jego rozwiązania" - z tego względu rozpoczniemy od metod rozpoznawania problemów i potrzeb, a następnie przejdziemy do etapów kreatywnego myślenia, podejmowania decyzji i wdrażania rozwiązań.
Zamierzamy prezentowane narzędzia ilustrować przykładami lub studiami przypadków, aby zajęcia miały przede wszystkim wymiar praktyczny - dążymy do tego, aby po szkoleniu uczestnicy potrafili zastosować nowe metody w swojej pracy. Przewidujemy wykonywanie niektórych ćwiczeń w autonomicznych zespołach pracujących różnymi metodami, a następnie porównanie efektów.
W trakcie zajęć będziemy zadawać uczestnikom różne "zagadki" o charakterze relaksującym, ale jednocześnie rozwijające różne style myślenia twórczego.
UCZESTNICY NABĘDĄ UMIEJĘTNOŚCI:
PROGRAM SZKOLENIA:
Szkolenie jest realizowane w formule zamkniętej i zostanie dopasowane do potrzeb, celów i oczekiwań Zleceniodawcy i uczestników. Przedstawiony poniżej program ma charakter poglądowy. Szkolenie zostanie poprzedzone kwestionariuszem online dla wszystkich uczestników. Po zakończeniu szkolenia zbierzemy opinie uczestników poprzez ankietę ewaluacyjną.
DZIEŃ I
Wprowadzenie
DZIEŃ II
Wybór rozwiązania – metody podejmowania decyzji
Zajęcia będą miały charakter interaktywnych warsztatów. Uczestnicy zostaną zaangażowani w rozwiązywanie studiów przypadków, symulacje sesji kreatywnych oraz dyskusje osadzone w realiach ich pracy.
TRENERZY: Wojciech Zezula, Jerzy Kołodziej
OPIS METODY PRZYGOTOWANIA I PROWADZENIA SZKOLENIA
Można także uzgodnić taki sposób poprowadzenia zajęć, aby zdefiniować wspólny projekt odzwierciedlający rzeczywistą ogólną potrzebę w organizacji Zleceniodawcy. Wówczas rezultaty szkolenia byłyby wkładem w konkretne przedsięwzięcie biznesowe.
Poniżej prezentujemy wstępny program zajęć. Z bogatego zestawu dostępnych metod wybraliśmy te, które są najczęściej stosowane w biznesie, a jednocześnie praktycznie stosowane przez nas - zarówno wewnętrznie jak i w ramach współpracy z naszymi Klientami. Informację o innych metodach przekażemy uczestnikom w formie zalecanego zestawu literatury fachowej.
Albert Einstein powiedział "Zdefiniowanie problemu jest często ważniejsze od jego rozwiązania" - z tego względu rozpoczniemy od metod rozpoznawania problemów i potrzeb, a następnie przejdziemy do etapów kreatywnego myślenia, podejmowania decyzji i wdrażania rozwiązań.
Zamierzamy prezentowane narzędzia ilustrować przykładami lub studiami przypadków, aby zajęcia miały przede wszystkim wymiar praktyczny - dążymy do tego, aby po szkoleniu uczestnicy potrafili zastosować nowe metody w swojej pracy. Przewidujemy wykonywanie niektórych ćwiczeń w autonomicznych zespołach pracujących różnymi metodami, a następnie porównanie efektów.
W trakcie zajęć będziemy zadawać uczestnikom różne "zagadki" o charakterze relaksującym, ale jednocześnie rozwijające różne style myślenia twórczego.
UCZESTNICY NABĘDĄ UMIEJĘTNOŚCI:
- Identyfikacji wyzwań i problemów w miejscu pracy, które utrudniają realizację celów
- Doboru najlepszych narzędzi analizy problemu
- Organizowania zespołowych sesji kreatywnego myślenia
- Podejmowania decyzji dotyczących wyboru sposobu rozwiązania problemu
- Przekonywania interesariuszy do włączenia się w konstruktywne działania
PROGRAM SZKOLENIA:
Szkolenie jest realizowane w formule zamkniętej i zostanie dopasowane do potrzeb, celów i oczekiwań Zleceniodawcy i uczestników. Przedstawiony poniżej program ma charakter poglądowy. Szkolenie zostanie poprzedzone kwestionariuszem online dla wszystkich uczestników. Po zakończeniu szkolenia zbierzemy opinie uczestników poprzez ankietę ewaluacyjną.
DZIEŃ I
Wprowadzenie
- Omówienie celów i agendy warsztatu
- Tworzenie listy potrzeb, wyniki ankiety przed szkoleniem
- Motywacja do zmian - metoda "kija i marchewki"
- Rozpoznanie sytuacji/problemu
- Definiowanie celów
- Generowanie pomysłów
- Podejmowanie decyzji i wybór rozwiązania
- Analiza interesariuszy i wywieranie wpływu
- Wdrażanie rozwiązania
- Metoda porównywania doświadczeń
- Monitorowanie celów i planów
- Benchmarking - porównywanie wyników z innymi
- Analiza SWOT
- Analiza faktów
- Definiowanie celów
- Weryfikacja opisu problemu - metoda pytań kontrolnych
- Wizualizacja celu (jaka ma być sytuacja po rozwiązaniu problemu?)
- Określenie ograniczeń
- Identyfikacja osób i organizacji
- Mapowanie interesariuszy: potencjalne wpływy i zainteresowania oraz osobowości
- Sposoby włączania interesariuszy w proces definiowania celów i kreowania rozwiązań
- Wykres Ishikawy
- Metoda "burzy mózgów"
- Myślenie lateralne (opcja)
- Synektyka (opcja)
- Metoda TOWS
- Mapy myśli
DZIEŃ II
Wybór rozwiązania – metody podejmowania decyzji
- Metoda "plusów" i "minusów"
- Metoda porównawcza
- Metoda ścieżki najmniejszego oporu (opcja)
- Metoda macierzy kryteriów wyboru
- Metody eksperckie z angażowaniem interesariuszy
- Bariery we wprowadzaniu zmian
- Budowanie argumentacji za zmianą – korzyści dla interesariuszy
- Struktura prezentacji dla interesariuszy
- Faza końca i rezygnacji
- Faza neutralna
- Nowy początek
- Taktyki preferowane (racjonalna perswazja, konsultacja)
- Taktyki wspierające (presja, legitymizacja, wymiana, inspiracja)
- Taktyki manipulacyjne – nieetyczne
- Planowanie przedsięwzięć
- Monitorowanie i kontrola
- Ocena efektów
- Plany działania
- Ankiety satysfakcji uczestników
Zajęcia będą miały charakter interaktywnych warsztatów. Uczestnicy zostaną zaangażowani w rozwiązywanie studiów przypadków, symulacje sesji kreatywnych oraz dyskusje osadzone w realiach ich pracy.
TRENERZY: Wojciech Zezula, Jerzy Kołodziej
OPIS METODY PRZYGOTOWANIA I PROWADZENIA SZKOLENIA