Zespół to grupa ludzi, którzy mają wspólny cel i współpracują, aby go osiągnąć. Obecnie coraz częściej specjaliści pracują jednocześnie w kilku zespołach projektowych, a znaczna część ich członków jest rozproszona. Stwarza to nowe wyzwania przed liderami i członkami zespołów. Proponowany program pozwala poprawić efektywność i atmosferę w zespole w oparciu o twarde dane analityczne. Obejmuje 4 etapy :
1. Diagnoza pracy zespołowej Etap polega na wypełnieniu przez respondentów anonimowego kwestionariusza online, w którym wyrażają opinie n/t pracy zespołu i i dokonują oceny jego efektywności. Diagnoza przeprowadzona jest na dwóch poziomach - ogólnego postrzegania pracy zespołu oraz zachowań w konkretnych sytuacjach. Zbierane są także informacje dotyczące celów organizacyjnych, zespołowych i osobistych. Analiza wyników pozwala określić status zespołu w 4 obszarach Modelu Efektywności Zespołowej (koncepcja Insights Discovery™). Zespoły osiągają cele, jeśli istnieje - odpowiednia dla danego rodzaju zespołu - równowaga pomiędzy aspektami strategiczno-organizacyjnymi oraz związanymi z motywacją i morale zespołu. 3. Warsztat kreatywny zespołu
Jest to etap pogłębionej dyskusji całego zespołu, facylitowanej przez konsultanta. Po przedstawieniu wyników diagnozy, uczestnicy kreują pomysły i wyrażają oczekiwania dotyczące usprawnienia pracy zespołowej. Propozycje usprawnień mogą dotyczyć wybranych kategorii w 4 obszarach Modelu Efektywności. W następnej kolejności wypracowane pomysły poddane są ocenie przy użyciu macierzy podejmowania decyzji. Rezultatem podjętych decyzji jest Plan Działań. Korzyściami z zaangażowania zespołu na tym etapie są: wyższa jakość rozwiązań i motywacja do ich wdrożenia. 4. Działania rozwojowe zespołu Ten etap obejmuje wdrożenie Planu Działań. W szczególności mogą to być zmiany organizacyjne, wydarzenia integracyjne lub szkolenia doskonalące potrzebne kompetencje. Etapy 1 i 2 mogą być zrealizowane całkowicie online, pozostałe (opcjonalne) będą bardziej skuteczne w wersji bezpośrednich warsztatów, ale można je wykonać również w formie wieloosobowych telekonferencji. |
2. Interpretacja wyników diagnozyW następnej kolejności konsultant BPD przekazuje raport wynikający z diagnozy, zawierający wykresy, wyniki statystyczne oraz wstępne wnioski z badania. W rozmowie z szefem zespołu wspólnie interpretujemy wyniki. Przykładowo, rysunek po lewej stronie może sugerować, że zespół ma jakąś dysfunkcję w obszarze definiowania celów i determinacji w ich osiąganiu, ale w konkretnym przypadku taki rezultat może być uzasadniony i nie powodować zaniepokojenia; stąd wynika potrzeba omówienia wyników. Rezultatem tego etapu są wstępne rekomendacje: nad czym warto popracować.
Diagnoza i interpretacja mogą być przeprowadzane systematycznie jako integralne narzędzie – „barometr” zespołu, szczególnie przy pracy w zespołach wirtualnych, gdy wzajemna codzienna komunikacja jest utrudniona. |