Assessment Center/Development Center.Jest doskonałym i łatwym do przeprowadzenia narzędziem diagnostycznym kompetencji pracowników
|
|
Co to jest badanie 360?
Badanie 360 (Feedback 360) polega na zebraniu, poprzez badanie online, opinii różnych grup pracowników na temat wybranej osoby. Ankieta składa się ze stwierdzeń opisujących pożądane w firmie zachowania. Respondenci decydują, w jakim stopniu zachowanie wybranej osoby pasuje do tych stwierdzeń. Oprócz wybranej osoby, która dokonuje samooceny, do badania zaproszeni są podwładni, współpracownicy i przełożony. Zachowania odnoszące są do zbliżonych obszarów zebrane są w kompetencje.
Badanie jest anonimowe a jego rezultaty prezentowane są w formie zbiorczych wyników dla 4 grup respondentów (uczestnika badania, jego przełożonego, jego pracowników i jego współpracowników). Udział 3 grup respondentów to badanie 270. Czym są kompetencje?
Kompetencje opisują zachowania, które firma uważa za ważne i pożądane w odniesieniu do biznesu i kultury organizacyjnej. Każda kompetencja składa się z kilku zachowań dotyczących jakiegoś obszaru np. Planowanie Strategiczne. Zbiór zdefiniowanych w firmie kompetencji i zachowań tworzy model kompetencyjny tej firmy. Z modelu kompetencyjnego wybiera się kilka kompetencji najważniejszych dla stanowiska, które stanowią profil kompetencyjny tego stanowiska.
Czym jest model kompetencyjny?
Model kompetencyjny to zbiór kompetencji, które firma uznała za najważniejsze w swoim biznesie. Nazwie kompetencji towarzyszy jej definicja, czyli informacja do jakiego obszaru się odnosi. Bardzo często do opisu kompetencji dołączone są zachowania, które firma postrzega jako pożądane w danym obszarze.
Rozbudowane modele kompetencyjne dzielą jeszcze kompetencje na poziomy z różnymi zestawami zachowań. Zachowania na wyższym poziomie są bardziej wymagające i złożone. Jak się tworzy profil kompetencyjny?
Profil kompetencyjny dotyczy stanowiska pracy. Z modelu kompetencyjnego firmy wybiera się od 4 do 6 kompetencji kluczowych dla tego stanowiska.
Kompetencje i zachowania z profilu kompetencyjnego są dla pracownika drogowskazem wskazującym, na czym powinien się koncentrować planując swój rozwój zawodowy. Co pokazuje raport 360?
Raport z Badania 360 prezentuje w graficzny sposób zagregowane średnie wyniki odpowiedzi wszystkich respondentów. Zazwyczaj raport 360 pokazuje rezultaty w różnych przekrojach; od najogólniejszego poziomu kompetencji po szczegółowe dane dla zachowań i grup respondentów.
Czy badanie 360 jest anonimowe?
Zasadą badania 360 jest anonimowość, która ma zapewnić respondentom bezpieczeństwo a całemu badaniu wiarygodność. Rezultaty zawsze prezentowane są łącznie dla grupy respondentów.
Dlaczego warto mieć sesję feedbackową z konsultantem?
Spotkanie z konsultantem ma charakter sesji coachingowej. Konsultant pomaga uczestnikowi badania 360 zrozumieć wyniki badania i przeanalizować mocne strony i obszary do rozwoju. Sesja feebackowa pomaga uczestnikowi badania ustalić plan własnego rozwoju zawodowego.
|
Korzyści z badania 360:
Każdy pracownik oczekuje, że szef i współpracownicy powiedzą mu, kiedy działa właściwie i szczerze zwrócą uwagę, kiedy coś wymaga poprawy. Taka wiedza pozwala się rozwijać.
Firma też pragnie wiedzieć, jak pracownicy sobie radzą w codziennych obowiązkach i jak pasują do oczekiwań opisanych przez kompetencje. Wiedza ta pomaga tworzyć indywidualne, dopasowane do pracowników plany rozwojowe. Taką właśnie wiedzę daje firmie i pracownikom Badanie 360. Badanie 360 jest doskonałym i przyjaznym narzędziem diagnostycznym kompetencji. Uczestnicy badania otrzymują wiarygodną informację, jak postrzegają ich inne osoby. Mogą zobaczyć, jak spełniają oczekiwania firmy określone w kompetencjach. Dzięki temu łatwiej mogą planować doskonalenie umiejętności i rozwój zawodowy. |
Opis procesu:
Prace przygotowawcze
Komunikacja przed ankietą 360 stopni
Przygotujemy i przeprowadzimy webinar (ok. 30 minut) dla badanych kierowników oraz respondentów z poniższą agendą:
Przeprowadzenie ankiety 360 stopni
Indywidualne sesje informacji zwrotnych
Sesje poświęcone omówieniu wyników i zdefiniowaniu indywidualnych planów rozwojowych mogą być przeprowadzone przez konsultantów BPD lub pracowników Zleceniodawcy (dyrektorów, specjalistów HR). W przypadku drugiej opcji oferujemy krótkie szkolenie dla prowadzących.
Podsumowanie projektu
Spotkanie konsultanta ze Zleceniodawcą - omówienie raportów i podsumowanie całego procesu
|